
Leren lezen is leuk!
Als kinderen leren lezen gaat er een wereld voor ze open.
Sommige kinderen leren heel snel lezen, anderen hebben hier iets meer tijd voor nodig. Als de leesontwikkeling wat minder snel op gang komt, ligt dat meestal aan één van onderstaande oorzaken:
- de leerling kan de letters nog niet foutloos èn vlot benoemen (letterkennis);
- de leerling heeft er moeite mee om de letters aan elkaar te plakken tot een woord (auditieve synthese).
Voor het ontwikkelen van een vlotte en goede letterkennis is regelmatige herhaling van de letters nodig.
Als een leerling moeite heeft met het samenvoegen van de letters tot een woord wordt dit eerst geoefend in zinsverband (‘in de kom zwemt een v-i-s’) of aan de hand van plaatjes. Op deze wijze krijgt de leerling ook deze vaardigheid onder de knie en verloopt de leesontwikkeling voorspoedig.
Tijdens de lessen van Dutch for Kids wordt per individuele leerling bekeken welke aanpak het meest effectief is.
Geschreven door: Karin Wolbers, leerkracht bij Dutch for Kids