Wat is het? Waarom is het belangrijk? En hoe doe je het? Dutch for Kids helpt je!

Dutch for Kids Dutch lessons via Skype and Zoom for expat children

Wat is interactief voorlezen?

Interactief voorlezen is het voorlezen van een (prenten)boek waarbij de ouder het voorlezen af en toe onderbreekt om vragen te stellen over de illustraties of over het verhaal. 

Waarom is het belangrijk?

Door je kind voor te lezen, leert je kind nieuwe woorden, het leert zinsconstructies, het leert verhalen te begrijpen, de fantasie wordt aangewakkerd, het kind leert zich te concentreren en het oefent zijn luistervaardigheden. Niet voor niets dat voorlezen zo belangrijk is.

Een ander bijkomend voordeel: voorlezen zorgt voor een heerlijk momentje tussen ouder en kind. Neem er de tijd voor en neem je kind lekker op schoot of kruip gezellig samen op de bank.

Hoe doe je het?

Zoek samen een boek uit dat past bij de leeftijd en de interesses van je kind. Bekijk samen het boek dat je gaat lezen.

Wat staat er op de voorkant? Wat staat er op de achterkant? Vraag je kind waar het denkt dat het boek over zal gaan?

Tijdens het lezen kun je stoppen bij de moeilijke woorden, nadat je een stukje hebt gelezen of bij een illustratie.

Vraag na of je kind het woord begrijpt of laat je kind vertellen wat er tot nu toe is gebeurd. Praat over de illustratie. Wijs dingen aan en vraag of het kind het woord kent of dat het iets over de tekening kan vertellen. Stel open vragen zodat het kind echt moet nadenken en zinnen moet vormen.

Begint je kind spontaan een eigen ervaring bij het verhaal te vertellen? Sta daar dan voor open en luister aandachtig. Vraag door bij onduidelijkheden. Corrigeer niet door te corrigeren, maar door de zin in de juiste constructie terug te geven.

Zegt je kind bijvoorbeeld: ‘Ik heb daar ook naar gekijkt’. Bevestig dit dan door te zeggen: ‘ Wat leuk dat jij daar ook naar gekeken hebt’.

Grote kans dat zij het dan de volgende keer goed zegt.

Let op de aandacht van je kind. Merk je dat deze verslapt? Rond dan af door te vragen hoe het denkt dat het verhaal verder gaat.

Hierdoor leren kinderen na te denken over wat er allemaal kan gebeuren. Zo leren ze te zoeken naar mogelijke oplossingen voor problemen.

Zeg dat je heel benieuwd bent naar het vervolg en dat jullie morgen (of wanneer lukt) weer verder lezen. Houd je aan je afspraken.

Jonge kinderen houden van herhaling. Het is geen enkel probleem om een boek meerdere keren te lezen. Het verhaal wordt steeds duidelijker en ook woorden beklijven beter als deze vaker woorden aangeboden.

Veel plezier samen!

Dit blogbericht is geschreven door: Nicolette Vlaardingerbroek, docente bij Dutch for Kids

Similar Posts