Lezen is leuk! bij de online Nederlandse lessen van Dutch for Kids.

Als kinderen leren lezen gaat er een wereld voor ze open.

Sommige kinderen leren heel snel lezen, andere hebben hier iets meer tijd voor nodig. Als de leesontwikkeling wat minder snel op gang komt, ligt dat meestal aan één van onderstaande zaken:

  • de leerling kan de letters nog niet foutloos èn vlot benoemen (letterkennis);
  • de leerling heeft er moeite mee om de letters aan elkaar te plakken tot een woord (auditieve synthese).

Voor het ontwikkelen van een vlotte en goede letterkennis is regelmatige herhaling van de letters nodig.

Als een leerling moeite heeft met het samenvoegen van de letters tot een woord wordt dit eerst geoefend in zinsverband (‘in de kom zwemt een v-i-s’) of aan de hand van plaatjes. Op deze wijze krijgt de leerling ook deze vaardigheid onder de knie en verloopt de leesontwikkeling voorspoedig. In dit filmpje zie je hoe een hak- en plakoefening eruit kan zien.

Tijdens de lessen van Dutch for Kids wordt per individuele leerling bekeken welke aanpak het meest effectief is. Omdat we bij Dutch for Kids veel lesgeven aan expatkinderen, is de aanpak van elk kind extra uniek.

Geschreven door: Karin Wolbers, leerkracht bij Dutch for Kids

Vergelijkbare berichten