Naar welke scholen gaan onze (expat)kinderen, bij de online Nederlandse lessen van Dutch for Kids.

Nederlandse (expat)kinderen in het buitenland

Bij Dutch for Kids hebben veel Nederlandse (expat)kinderen les. Zij wonen (soms al hun hele leven) in het buitenland, maar willen natuurlijk graag met hun Nederlandse familie kunnen blijven praten en schrijven. Of ze willen later in Nederland gaan studeren.

Scholen in het buitenland

Al deze kinderen gaan natuurlijk gewoon naar school in het land waar ze wonen. Nu was ik benieuwd op wat voor school mijn leerlingen zitten. Hieronder laat ik een paar van mijn leerlingen kort iets vertellen over hun school. 

Noah (10) uit Fujairah (Verenigde Arabische Emiraten)

Noah gaat naar GEMS Winchester in Fujairah. Zij volgen het British Curriculum. Dit onderwijssysteem legt de nadruk op creativiteit, kritisch denken en flexibiliteit. 

Noah: “Ik vind mijn leraren leuk, maar de jongen naast mij speelt soms te ruig. Gelukkig gaat het nu beter. We hebben Engels, science, math, social studies, moral education (we leren over vriendelijkheid, pesten enzo), Arabic en PE. Mijn lievelingsvak is Engels, omdat we veel nieuwe dingen leren en een verhaal schrijven. Humanities vind ik ook leuk. We leren daar over de geschiedenis. Voor de meeste vakken hebben we dezelfde leraar.”

Nika (16) uit Gex (Frankrijk)

Nika is gestart op een Franse basisschool. Grade 5 (vergelijkbaar met de Nederlandse groep 7) heeft ze gedaan in Hong Kong, op een internationale school. Ze is in grade 6 (groep 8) gestart op een internationale privéschool in Genève. In haar geval was dat 3 jaar lang een volledig tweetalige opleiding (Frans/Engels). Na die eerste 3 jaar moet er een keuze worden gemaakt, wat uiteindelijk resulteert in een middelbare schooldiploma.

Nika: “Ik heb op een Franse school gezeten, maar ik vind het wel heel leuk om verschillende talen te spreken. Op de Franse middelbare school krijg je wel Engels, maar op een lager niveau. Ik vond Hong Kong heel leuk, maar was er maar een jaar. Je had er geen toetsen, een klas van max 15 kinderen en 2 leraren. Het was een kleine school en ik was vrienden met iedereen. En de lessen waren erg interactief. We hadden bijvoorbeeld een aquarium op school waar we tijdens de les naartoe gingen.”

Lena (17) uit Arvika (Zweden)

Lena is op haar 8e begonnen op de grundskola (lagere school). Deze school is opgedeeld in 3 tijdvakken: eerst laag, dan middel en tenslotte hoog. Dit laatste deel doen kinderen als ze tussen de 12 en 15 jaar oud zijn. Het voordeel hiervan is dat de keuze voor een middelbare school 3 jaar vooruit wordt geschoven, zodat de leerlingen een beter beeld hebben van wat ze willen en kunnen.

Lena: “Op het voortgezet onderwijs kies je uit twee richtingen: voorbereiding voor de universiteit of voorbereiding voor werk. Ik koos voor de eerste en mijn richting heet Samhäll (maatschappij). Ook al kies je wel wat specifiekere richtingen, het is niet even gepersonaliseerd als in Nederland, waar je je vakkenpakket zelf kunt samenstellen. Je kunt wel zelf kiezen voor media (extra vakken: fotograferen, journalistiek, ed.) of Beteende (gedragsleer; met vakken als psychologie en maatschappijleer 2). Ik zit in het tweede jaar. Volgend jaar heb ik geen rekenen, gym en Engels meer, maar die vakken kan ik nog wel kiezen. Het vak verandert dan van meer algemeen naar meer verdieping.”

Grayson (13) uit Kentucky (VS)

Grayson is begonnen op een privéschool in de VS. Daarna heeft hij 8 maanden op een internationale school gezeten in Nederland. Op dit moment krijgt hij thuisonderwijs.

De privéschool vond ik het leukst. Thuisschool is heel leuk. Je leert veel dingen en je kunt dingen doen die andere kinderen niet doen, zoals naar de bioscoop of extra veel sporten. Maar ik mis mijn vrienden. Gelukkig zie ik ze bij voetbal wel.

Grayson

Dutch for Kids-lessen

Bijna al onze leerlingen hebben hun online Nederlandse lessen van Dutch for Kids voor of na schooltijd. Sommigen één keer per week, anderen twee of drie keer per week.

Op deze manier is het makkelijker om te kletsen met hun Nederlandse neefjes en nichtjes. En ze kunnen makkelijker instromen bij hun leeftijdgenootjes, mochten ze in de toekomst weer naar Nederland verhuizen.

En dit zeggen Nika, Lena, Noah en Grayson over hun lessen bij Dutch for Kids:

Nika: “Ik vind Dutch for Kids leuk, omdat het een interactief programma is en de lessen zijn gepersonaliseerd op de leerling. Het persoonlijke contact met de docent is erg fijn en ik heb het gevoel dat ik al heel veel heb geleerd. Dit programma is voor mij de perfecte voorbereiding voor als ik later in Nederland ga studeren.”

Lena: “Ik ben blij met Dutch for Kids omdat ik hierdoor later kan studeren in Nederland, en er zijn veel aardige leraren.”

Noah: “I like Dutch for Kids because it is a fun way of learning Dutch.”

Grayson: “De lessen bij Dutch for Kids zijn informatief en ik vind Nederlands een leuke taal. De meesters en juffen zijn heel leuk.”

Geschreven door Hinke Wijngaard, docent Nederlands bij Dutch for Kids

Vergelijkbare berichten