Nederlandse les bij Dutch for Kids
Foto: Stephen Andrews

Hoe we dat doen tijdens de lessen van Dutch for Kids maar ook wat je als ouder zelf kunt doen om de taalontwikkeling van je kind een boost te geven.

Om goed te leren spreken, lezen en schrijven in het Nederlands is het belangrijk dat een kind van kleins af aan de taal aangeboden krijgt. Wordt een kind geboren in een gemengde relatie waarbij één van de ouders van Nederlandse origine is? Dan is het van groot belang dat deze ouder direct in het Nederlands met het kind communiceert. Dit is de taal die de ouder zelf het beste spreekt en dus krijgt het kind direct het beste aanbod.

We merken in de praktijk tijdens onze lessen dat dit niet altijd gebeurt of is gebeurd. Kinderen beginnen dan met een taalachterstand aan de lessen. Daar zijn wij natuurlijk in gespecialiseerd en de volgende onderdelen van het stimuleren van taalontwikkeling nemen wij in onze lessen op. Het is ons advies aan ouders om dit zelf ook te doen.

  1. Spreek altijd Nederlands (tenzij het kind het niet snapt, leg het dan uit in de taal die het kind het beste beheerst).
  • Bevorder de woordenschat door tijdens de dag dingen die je ziet, te benoemen. Tijdens de lessen krijgen kleuters en kinderen van groep 3 veel illustraties te zien. Het kind leert het woord bij de illustratie en we proberen er samen een zin bij te maken. In de volgende les worden de woorden herhaald. Soms maken we zelfs een wandeling door ons huis om dingen aan te wijzen en  te benoemen. Tijdens de lessen van de leerlingen van groep 4 en hoger worden teksten aangeboden van Weerwoord van Kentalis en van Nieuwsbegrip. We hebben eerder een blogbericht over dit stukje van de  taalontwikkeling op onze website geplaatst: https://www.dutchforkids.nl/woordenschatontwikkeling/
  • Tijdens de lessen van de jongste kinderen lezen we vaak een prentenboek voor. De illustraties ondersteunen het verhaal en we stellen geregeld vragen over het verhaal en de tekst. Hoe je interactief voorlezen kunt stimuleren, lees je in ons eerdere blogbericht over dit onderwerp: https://www.dutchforkids.nl/interactief-voorlezen/
  • Kinderen vinden het heel leuk om te rijmen. Op deze manier stimuleer je het leren van nieuwe woorden. In veel van onze opdrachten wordt aandacht besteed aan rijmen. Als ouder kun je dit voordoen. Als het kind het eenmaal doorheeft, gaat het vaak vanzelf ook op zoek naar rijmwoorden.
  • Tijdens de lessen voor de jongste kinderen gebruiken we vaak filmpjes. Kinderen vinden dit een fijne afleiding: een andere stem, bewegend beeld en vaak een liedje. De volgende zoektermen kunnen behulpzaam zijn: Juf Roos, Mini-disco, Veilig leren lezen, Klokhuis, Jeugdjournaal, Clipphanger etc.
  • Voor de oudere kinderen zijn films in het Nederlands (vaak kun je de ondertiteling in de eigen taal aanzetten) of series ook een aanrader. Kies een film of serie die past bij de interesse van je kind. Succes verzekerd.
  • Kinderen vinden het heerlijk om te zingen of om liedjes te luisteren. Als kinderen liedjes meerdere keren horen, zullen ze uiteindelijk de tekst gaan meezingen. Dit is ontzettend goed voor de taalontwikkeling. Er zijn ook liedjes te vinden op internet voor het leren van het alfabet in het Nederlands, het leren van de verschillende klanken en het onthouden van de weetwoorden (au/ou, ei/ij en g/ch). Hierbij een paar voorbeelden:

We hopen dat jullie met deze tips uit de voeten kunnen! We wensen jullie veel plezier met het samen werken aan het bevorderen van de kennis van de Nederlandse taal van je kind.

Dit blogbericht is geschreven door: Nicolette Vlaardingerbroek, docente bij Dutch for Kids

Similar Posts